כעת אתן ציטוט מהאיגרת ופירושו במילים פשוטות וכיצד ניישם אותו בחיינו שלנו .
עיקר העניין מתמקד בצניעות ובכך שאתה מי שאתה בזכות הבורא . כלומר מה שיש לך
אתה חייב לו ! נכון – קשה להתרגל לקביעה זו אבל אם אצטט את חז"ל :
"כי באפו משפיל גאים וברצונו מגביה שפלים" –
כלומר אם ירצה הבורא ישפיל גאים – אלו שחושבים שהם מוצלחים וכל יכול
והגיעו למה שהגיעו אך ורק בזכות עצמם ולא פעם אלו הם שחוטפים סטירה
מצלצלת מהחיים או לעומתם אלו שמרגישים שפלים ופתאום בן רגע הופכים
להיות גבוהים יותר , מוערכים מיותר מכל מיני סיבות שאפרט בהמשך ...
הכל בידיו ! - "נסתרות הן דרכי האל" .
כעת אצטט מאיגרת הרמב"ן מספר משפטים ואת ההסבר שלי במילים פשוטות :
"שמע בני מוסר אביך. ואל תטש תורת אמך: תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת, לכל אדם ובכל עת, ובזה תנצל מן הכעס שהיא מדה רעה להחטיא בני אדם." :
במילים אחרות אנו מכירים את המשפט הידוע "דברי חכמים – בנחת נשמעים" .
כאשר אדם מדבר בקולי קולות וצועק את דעותיו כנראה שלא יקשיבו לדבריו או לדרך התבטאותו .
משמע תת המודע מנצח כאן . אם יש לך מה להגיד אמור זאת בנחת וכך יקשיבו לך , אל תיתן ליצר
להתגבר עליך , שלוט בעצמך וכך מילותיך ישמעו ברבים .
חכמינו אומרים שזה שמתגבר על הכעס , ממש באותו רגע משול לחתן ביום חופתו , כלומר אם
הכעיסו אותך במקום העבודה , בבית , בת זוגתך או הילדים והצלחת להתגבר על הכעס באותה עת
– ממש באותו רגע אתה קדוש כמו חתן ביום חופתו וזכרו שחתן ביום חופתו הרי מברך את אורחיו
וזה ממש כמו לקבל ברכה מרב , לברכה זו יש משמעות בעולמות עליונים ...
"מאין באת, ולאן אתה הולך, ושאתה רמה ותולעה בחייך ואף כי במותך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון, לפני מלך הכבוד" :
כתבתי בעבר מאמר על גורל האדם בחייו .הרבה אנשים שנתקלים בשאלה שאני שואל אותם : "מהו
ייעודך בחיים - לשם מה אתה כאן ?" – אין להם תשובה . אני ממשיל זאת לאדם שעולה על מונית
ואומר לנהג המונית "סע , לא משנה לאן רק סע" . עונה לו נהג המונית :
"חביבי , בלי יעד אני לא נוסע ... " .
מה פירוש אינך יודע לשם מה אתה חי - מהו ייעודך - אתה בעצם מבזבז את הזמן אם אינך תוהה
בכלל בשאלה מהותית זו בחייך שלך .
מאין באת ולאן אתה הולך - עליך לדעת או לפחות לחקור מהיכן נשמתך באה ולאן היא הולכת !
- אחרת אתה פשוט סומא באפילה , הולך מבלי לדעת לאן , פשוט מתקדם מבלי להבין מדוע . ממש
כבור ועם הארץ !
לבסוף תיתן דין לפני מלך הכבוד ומה תגיד לו - אני אשמח לשמוע איזו תשובה לדעתכם תספק את
עצמכם אם וכאשר תעמדו בפני שאלה שכזו -
חכמינו מגדילים ומבארים את עובדת האפסות שלנו . האדם הוא כאין וכאפס לעומת הבורא וכו' .
כך מדגיש הרמב"ן – "ושאתה רמה ותולעה בחייך ואף כי במותך," –
אני תמיד חושב על העשירים האלו שהולכים לעולמם ממש כמות שבאו – בלי הכסף ובלי הכבוד ובלי
הנכסים – חברים יקרים – אין לזה ערך בעולם הבא – למה שהבאת מנשמתך , מליבך – לזה יש
ערך . שימו לב -J
"וכאשר תתנהג במדת הענוה להתבושש מכל אדם ולפחד ממנו ומן החטא, אז תשרה עליך רוח השכינה וזיו כבודה, וחיי עולם הבא." :
כמה דיברו חכמינו על מידת הצניעות . אומרים שהמלבין פני חברו ברבים אין לו חלק בעולם הבא . אתם מבינים את המשמעות - גם אם קיים את כל המצוות !!! אך השפיל את פני חברו ברבים , התעלה עליו , הרגיש עצמו גאה , גדול ממנו כאילו הוא יותר טוב ממנו – על כך הוא נענש !
ככתוב באיגרת זו שאני מצטט בפניכם זה שמקפיד להתנהג במידת הענווה ככתוב רוח השכינה וזיו כבודה שורים עליו ויש לו חלק בחיי העולם הבא . האם אנחנו כה מלאים בגאווה שעינינו עיוורות מלהבין זאת ?
"ובמה יתגאה לב האדם? אם בעשר ה' מוריש ומעשיר. ואם בכבוד, הלא לאלקים הוא, שנאמר: "והעשר והכבוד מלפניך" :
עד כמה דקדקו באותם ימים על מצוות הענווה . שימו לב –
אם אתה עשיר וחושב שהכל זה בזכותך ורק בזכותך כי אתה התאמצת ועמלת שים לב – "ה' מוריש ומעשיר" , ואם אתה מרגיש שהבריות מכבדים אותך באשר אתה אז : " ואם בכבוד, הלא לאלקים הוא" .
אתה מי שאתה בזכות אלוהים . עשיר , בעל כבוד או עני – זה מי שאתה ועליך להודות על כך לבורא
ברוב אומץ שקיבלת מה שאמור להגיע אליך .
שימו לב להחמרה שבעניין :
"וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך, ואם חכם או עשיר הוא-עליך לכבדו, ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו-חשב בלבך כי אתה חיב ממנו והוא זכאי ממך" :
כולם גדולים ממך – תגידו כמה אנשים אתם מכירים שיודו בכך - אם יש חכם או עשיר - הוא גדול ממך ! אם עני ממך ואתה עשיר ממנו חשוב בליבך שאתה חייב ממנו , כלומר שבעולם הזה הוא זכאי במצוות יותר ממך .
חכמינו אמרו שהעני בעולם שלנו דווקא זכאי לעולם הבא כי הוא זה שהתמודד עם הקשיים האמיתיים והקשיים בעולם הזה , ואילו העשיר קיבל את כל ששייך לו בעולם הזה ודווקא בעולם הבא – עולם האמת – הוא יהיה חייב .
קל מאוד לחשוב בליבנו שהעולם הזה הוא החשוב והוא זה שאנחנו מרגישים !!!
אבל אנחנו יודעים בליבנו שלא כך הדבר ופה זו רק הכנה לחיי הנצח ...
אל תגידו שלא אמרתי לכם -J
וכעת מן הרוח אל החומר – מן הכוח אל הפועל – שימו לב להקשר הבא :
"והוי זהיר לקרות בתורה תמיד אשר תוכל לקימה, וכאשר תקום מן הספר, תחפש באשר למדת אם יש בו דבר אשר תוכל לקימו, ותפשפש במעשיך בבוקר ובערב, ובזה יהיו כל ימיך בתשובה."
עד כמה החוכמה דאז חזקה מימינו אנו – תהיה זהיר לקרוא בתורה שתוכל לקיימה ותפשפש במעשיך כיצד אפשר לקיימה – כלומר : למדת שיעור תורה או הבנת משהו פעוט מחוכמת התורה הקדושה - – שים לב כיצד לקיים זאת כי אם הבנת או הפנמת מבלי ליישם אין בכך מעש של ממש אלא הבנה בלבד וזה בטל ! "ובזה יהיו כל ימיך בתשובה" - כלומר אם תלמד ותדע ליישם את הדברים ימיך יהיו בתשובה – ושימו לב שאין מדובר כאן על מצוות אלא על ענווה בלבד !!!
סוף ציטוט :
"תקרא האגרת הזאת פעם אחת בשבוע ולא תפחות, לקימה וללכת בה תמיד אחר ה' יתברך, למען תצליח בכל דרכיך ותזכה לעולם הבא הצפון לצדיקים. ובכל יום שתקראנה יענוך מן השמים כאשר יעלה על לבך לשאול עד עולם, אמן סלה" :
במילים פשוטות –
תקרא את האיגרת הזו פעם בשבוע ותשתדל מאוד לקיימה . זה יקנה לך חלק בעולם הבא . ובכל פעם שתקרא את האיגרת יקשיבו לך ! ישמעו אותך בעולם שמעבר וגם יענו לך כאשר תשאל .
נו מה אתם אומרים? לפי האיגרת הזו אם נקיימה יש לנו ערוץ ישיר לעולם
שמעבר - לא ננצל אותו ?
חומר למחשבה ...
אלעד .
אלעד כהן - מפתח שיטת הפשטות שבאושר על ידי כוחו של תת המודע , מתקשר ופותר חלומות . "דע - כי האדם עצמו הוא הרוחניות אשר בתוך הגוף , והגוף הוא לבוש האדם , ואיננו האדם עצמו" . www.eladcohen.co.il